بهداشت خانه

نکات کاربردی برای تمیز کردن خانه

خانواده رویا

​​​​​​​تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه و آشپزخانه، ازجمله کارهایی است که تمام افراد، از پیر و جوان گرفته تا مرد و زن، با آن سروکار دارند. به همین دلیل دانستن برخی نکات خانه‌داری به شما کمک می‌کند که در کم‌ترین زمان ممکن و با صرف کم‌ترین هزینه و انرژی به خانه و آشپزخانه‌ای تمیز و پاکیزه دست پیدا کنید…

از بالا به پایین تمیز کنید

اولین نکته‌ای که باید به هنگام تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه در نظر بگیرید، ترتیب شستن و تمیز کردن اشیا و فضاهای مختلف است. همواره به خاطر داشته باشید که باید از قسمت‌های بالا شروع کرده و درنهایت به کف زمین برسید. رعایت این نکته باعث می‌شود که قسمت‌های بالا تمیز شده و گردوخاک و برخی آلودگی‌های آن‌ها روی قسمت‌های پایین‌تر بریزد. درنهایت تمام کثیفی‌ها روی زمین جمع می‌شوند و در مرحله‌ی آخر با تمیز شدن زمین  کار به پایان می‌رسد.

تمیز کردن کمدها

کمدهای لباس، ازجمله جاهایی هستند که شاید در نظافت و تمیزی خانه فراموش شوند! تمیز نکردن مداوم کمدها ممکن است باعث به وجود آمدن قارچ و آلودگی در درون آن‌ها شده و کثیف شدن لباس‌ها منجر به بروز انواع بیماری‌های پوستی در ما گردد.

برای تمیز کردن داخل کمد می‌توانید از محلول آب و سرکه‌یا اسپری‌های چندمنظوره که دارای مواد ضدعفونی‌کننده هستند استفاده کنید و تمام دیواره‌ها و کف کمد را خوب تمیز کنید. بعدازآن منتظر بمانید تا فضای داخل کمد کاملاً خشک شود و سپس لباس‌ها را درون کمد آویزان کنید.

تمیز کردن سطوح چوبی در خانه و آشپزخانه

سطوح چوبی ازجمله سطوحی هستند که لکه و کثیفی را خیلی زود آشکار می‌کنند و نمای زشتی ایجاد می‌کنند. برای مثال گذاشتن لیوان، ظروف غذا، یا اشیای دیگر ممکن است باعث باقی ماند لکه‌ی آب، چربی و غیره بر روی سطوح چوبی موردنظر شما شده و بعضاً از بین بردن این لکه‌ها آسان نباشد. ما به شما توصیه می‌کنیم از جوش‌شیرین، نمک، وازلین یا خمیردندان استفاده کنید  لکه‌های موجود بر روی سطوح چوبی را به‌این‌ترتیب از بین ببرید. درنهایت با استفاده از یک اسپری چندمنظوره سطح را ضدعفونی کنید.

تمیز کردن اشیای آشپزخانه

مخلوط‌کن و غذا ساز

برای تمیز کردن لوازم برقی و تیغه دار همچون مخلوط‌کن‌ها و غذا سازها می‌توانید از این روش استفاده کنید:

ابتدا کمی مایع ظرف‌شویی، جوش‌شیرین و آب را ترکیب کرده و داخل محفظه بریزید. در دستگاه را محکم ببندید و آن را روشن کنید تا چند دقیقه محلول را در درون خود بچرخاند. سپس داخل محفظه را آب‌کشی کنید. برای تمیز کردن بدنه‌ی دستگاه و قسمت بیرونی محفظه (جایی که با غذا در تماس نیست) می‌توانید از اسپری‌های چندمنظوره استفاده کنید.

تمیز کردن قهوه ساز

مشکل اصلی در تمیز کردن قهوه ساز، دسترسی نداشتن به مجرای داخلی دستگاه است. به این منظور می‌توانید پروسه‌ی درست شدن قهوه را با آب و سرکه‌یا سرکه‌ی خالص انجام دهید تا این محلول از درون مجرای قهوه ساز عبور کرده و فضای داخلی را که به آن دسترسی نداریم، ضدعفونی شود. برای بدنه‌ی بیرونی می‌توانید از اسپری‌های پاک‌کننده‌ی سطوح استفاده کنید.

تمیز کردن سر دوش حمام

سوراخ‌های سر دوش حمام به‌مرور و در اثر جرم آب بسته می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که فشار آب خیلی کم‌تر از حد طبیعی باشد و حمام کردن و شستشوی بدن سخت و دشوار شود. برای از بین بردن این مشکل می‌توانید از یک کیسه‌ی پلاستیکی که درون آن سرکه ریخته‌اید استفاده کنید و آن را دور سر دوش حمام ببندید تا به‌طور کامل در درون سرکه قرار بگیرد. سرکه باعث جرم‌زدایی و باز شدن سوراخ‌های سر دوش می‌شود و فشار آب مجدداً به حالت اولیه بازمی‌گردد.

پست های مرتبط