بهداشت خانه

چه چیزهایی را نباید با سرکه تمیز کنید؟

آیا سرکه از مواد اصلی در تمیزکاری شماست؟ فکر می‌کنید هرچیزی را می‌توانید با سرکه برق بیندازید؟ خیلی از شما معتقدید سرکه باعث از بین بردن لکه‌ها، تازه کردن لباس‌ها و تمیز شدن پنجره‌ها می‌شود. ضمن آنکه ارزان و طبیعی است اما بد نیست این مطلب را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید این مایع اسیدی بعضی چیزها را اصلا تمیز نمی‌کند و بهتر است از مواد بهتری استفاده کنید.

سطوح گرانیتی و مرمری کابینت‌ها

محققان می‌گویند اسید موجود در سرکه می‌تواند سنگ‌های طبیعی را حکاکی کند. به جای آن از مایع ظرفشویی ملایم مانند اکتیو و آب گرم استفاده کنید.

کاشی کف خانه

درست مانند سطوح کابینت‌ها، سنگ‌های به کار رفته در حمام با پاک کننده‌های طبیعی مانند سرکه و لیمو مهربان نیست. بهتر است برای این سنگ‌ها از آمونیاک اجتناب کنید و به جای آن از مایع ظرفشویی و آب تمیز استفاده کنید.

لکه تخم مرغ

اگر تخم مرغی روی زمین ریخته، برای تمیز کردن آن دست به سرکه نزنید. درست مثل وقتی تخم مرغ را می‌پزید اگر به آن سرکه برزنید اسیدیته آن باعث انعقادش شده و جدا کردن آن از سطح زمین را دشواتر می‌کند.

اتوی خانه

سرکه می‌تواند به قسمت‌های داخلی اتو آسیب بزند. بنابراین آن را برای تمیز کردن اتو به کار نبرید. برای جلوگیری از گرفتگی اتو آب آنها را بعد از استفاده کاملا خالی کنید و دستورالعمل‌های تمیز کردن درست اتو را دنبال کنید.

کف‌پوش‌های چوبی

البته در این مورد بین محققان اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند سرکه چوب را تمیز می‌کند و برخی دیگر می‌گویند این کار به پوشش چوب کف خانه آسیب می‌زند. توصیه ما این است که از پاک کننده‌ای استفاده کنید که به طور خاص برای چوب‌های سخت ساخته شده‌اند. ما به شما پاک کننده رویا را پیشنهاد می‌کنیم. اما احیانا اگر می‌خواهید سرکه را امتحان کنید، همیشه آن را با آب رقیق کنید و قبل از اینکه به کل سطوح بزنید آن را روی یک قسمت کوچک امتحان کنید.

لکه‌های سخت

لکه‌هایی مانند لکه جوهر، بستنی و خون با سرکه به تنهایی پاک نمی‌شود. آنها خیلی به سرعت روی پارچه می‌چسبند و به اسید پاسخ نمی‌دهند. بنابراین آنها را با یک لکه‌بر مناسب لباس پیش از شستشوی اصلی از بین ببرید و بعد با مایع لباسشویی حاوی آنزیم رویا بشویید.

پست های مرتبط