بهداشت البسه

نکات قبل از تمیز‌ کردن لکه‌ها

ترفندهایی برای پاک کردن سخت ترین لکه ها

هرچقدر هم که رعایت کنید، باز هم ممکن است لباس شما هنگام غذا خوردن، انجام دادن کار و …، لکه شود. اما لکه‌ها به هیچ عنوان باعث از بین رفتن لباس و بی‌استفاده‌ شدن آن‌ نمی‌شود؛ به راحتی می‌توانید با توجه به یک‌سری نکات، تمام لکه‌های روی لباس خود را پاک کنید. در این مقاله از اکتیو کلینرز قصد داریم به معرفی نکاتی که قبل از تمیز کردن لکه‌ها باید رعایت کنید، بپردازیم.

نکات مهم قبل از تمیز کردن لکه‌ها

در ادامه این چند نکته مهم را به شما معرفی می‌کنیم. اگر به این نکات توجه داشته باشید، می‌توانید به راحتی لکه‌ها را با شستشوی ساده، از بین ببرید.

نگذارید لکه برای مدت طولانی روی لباس بماند!

به هیچ عنوان نباید لکه‌های لباس برای مدت طولانی روی آن بمانند. هرچه لکه برای مدت طولانی‌تری روی پارچه بماند، از بین بردن آن سخت‌تر می‌شود. به محض لکه‌شدن لباس‌هایتان، باید به فکر تمیز کردن آن‌ها باشید. مهم‌ترین کار در تمیز کردن لکه‌ها، همین است که نگذارید برای مدت طولانی روی لباستان باقی بمانند.

اگر نمی‌توانید از مواد مخصوص از بین‌ بردن لکه استفاده کنید، بهتر است لباس لکه‌شده را زیر آب سرد نگهدارید؛ توجه داشته باشید که بهتر است آب را از داخل پارچه به بیرون جاری کنید. بسیاری از افراد این کار را برعکس انجام می‌دهند و مستقیما آب را روی لکه می‌گیرند که کار درستی نیست. با انجام این کار، لکه‌ها بیشتر به داخل پارچه نفوذ می‌کنند و سخت‌تر خارج می‌شوند.

پارچه را به هم نمالید

افراد زیادی به محض لکه‌شدن لباسشان، پارچه و محل لکه را به یکدیگر می‌مالند. این کار برخلاف تصور اکثر مردم، اشتباه است چرا که به جای کمک کردن به از بین بردن لکه، باعث نفوذ لکه به درون پارچه و بافت آن می‌شود؛ در نهایت لکه بسیار سخت‌تر تمیز می‌شود.

در این مواقع بهتر است از لکه‌بر استفاده کنید؛ لکه‌بر را به دو طرف لباس بزنید و آن را با انگشت بمالید. توجه داشته باشید که این کار باید از قسمت پشت لباس انجام شود. برای اینکه لکه‌ها بهتر از بین بروند، باید از لبه لکه‌ها شروع کنید و سپس به قسمت‌های داخلی بروید. برای تمیز کردن لکه‌ها بهتر است از پارچه سفید استفاده کنید. اگر از پارچه رنگی استفاده کنید، احتمال انتقال رنگ وجود دارد.

از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید

لکه‌ها انواع مختلفی دارند. لکه‌های چربی یکی از بدترین نوع لکه‌ها هستند؛ برای از بین بردن چنین لکه‌هایی بهتر است از مواد شوینده مخصوص مانند صابون استفاده کنید. صابون را با انگشتان خود به لکه بمالید و لباس را با توجه به دستورالعمل‌های روی برچسب، بشویید. زمانی که شستشوی لباس تمام شد، به جای اینکه آن را در خشک‌کن بیندازید، آویزان کنید تا به صورت طبیعی خشک شود. اگر باز هم لکه‌هایی روی لباس باقی ماندند، دوباره همین کار را تکرار کنید اما میزان چرخش ماشین لباسشویی خود را افزایش دهید.

پست های مرتبط