بهداشت البسه

راهکارهای شستن لباس های رنگی

راهکارهای شستن لباس های رنگی

چه رنگ‌هایی را می‌توان با هم شست؟

حتما برایتان پیش آمده که وقتی لباس‌های رنگی را از ماشین لباسشویی درمی‌آورید، با دیدن بلوز سفیدتان که حالا دیگر رنگ دیگری دارد، متعجب شوید؛ زمانی هم که بیشتر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که یک لباس رنگی باعث شده است تا بلوز سفیدتان رنگ دیگری به خود بگیرد. اینکه بدانید چه لباس‌هایی را باید در یک ماشین بشویید سخت است اما نکات و ترفندهایی که در اینجا می‌خوانید می‌تواند کار را برایتان آسان کند.

آیا لباس سفید و خاکستری را می‌توان با هم شست؟

رنگ‌های واکنش‌پذیر در تماس با مواد شوینده حاوی سفیدکننده، همیشه پایدار نیستند و ممکن است به سایر لباس‌ها در هنگام شستشو نفوذ کنند. شوینده‌های حاوی سفیدکننده اکسیژن نیز باعث از بین رفتن رنگ‌ها می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم که همیشه لباس‌های سفید را برای جلوگیری از انتقال رنگ، جداگانه و مستقل از دیگر لباس‌ها بشویید؛ لباس‌های خاکستری روشن برای شستشو با دیگر لباس‌هایی که رنگ روشنی دارند، مشکلی نخواهند داشت اما باید لباس‌های خاکستری تیره را با لباس‌های دیگری که رنگ تیره دارند، بشویید.

مرتب کردن لباس‌ها برای انداختن در ماشین لباسشویی

با هم انداختن همه لباس‌ها در ماشین لباسشویی کار خیلی ساده ایی است؛ اما اگر نمی‌خواهید که لباس‌ها خراب شوند و رنگ خود را از دست دهند، بهتر است دو نکته مهم زیر را دنبال کنید تا از هم جدا کردن لباس‌ها را یاد بگیرید.

لباس‌هایتان را دسته‌بندی کنید

شستن لباس‌های روشن و تیره به طور جداگانه بسیار مهم است زیرا رنگ‌های تیره می‌توانند لباس‌های روشن را خراب کنند. رنگ‌های خاکستری، مشکی، سرمه‌ای، قرمز، بنفش تیره و رنگ‌های مشابه را با هم و رنگ‌های صورتی، آبی روشن، سبز روشن و زرد را در یک دسته دیگر قرار دهید.

پس از اینکه لباس‌ها را براساس رنگ دسته‌بندی کردید، وقت آن است که براساس نوع پارچه مرتب‌شان کنید. هرگز لباس‌های ظریف مانند لباس زیر، جوراب شلواری و حریر را با لباس‌های جین و پنبه نشویید زیرا به دمای آب متفاوتی نیاز دارند.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، لباس‌ها بر اساس میزان کثیفی‌شان دسته‌بندی کنید. اقلامی که به شدت کثیف هستند معمولا نیاز به شستشوی بیشتری دارند. قبل از اینکه لباس‌های بسیار کثیف را در ماشین لباسشویی قرار دهید، لکه‌ها را با یک لکه‌بر پاک کنید.

برای لباس‌های سفید می‌توانید از تمام شوینده‌های حاوی سفیدکننده رویا یا بدون آن مانند مایع لباسشویی رویا استفاده کنید.

توجه داشته باشید که پشت و رو کردن لباس‌ها در طول شستشو از آن‌ها محافظت کرده و از سفید شدن درز شلوار جین هم جلوگیری می‌کند.

برای لباس‌های رنگی هم می‌توانید از مواد شوینده بدون سفید کننده مانند رویا استفاده کنید. لازم به ذکر است که مایع لباسشویی رویا قدرت لکه بری بالایی دارد و می‌تواند لکه‌های مقاوم موجود در لباس را هم پاک کند.

سبد لباس مناسب انتخاب کنید

با کمک یک سبد لباس طبقه‌بندی شده، مرتب‌سازی لباس‌ها آسان‌تر می‌شود. حتی می‌توانید روی این قسمت‌ها برچسب بزنید که هر لباس در کدام قسمت قرار گیرد. اگر بتوانید از ایده برچسب‌زدن روی هر طبقه استفاده کنید، لباس‌ها با هم مخلوط نمی‌شوند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. می‌توانید این طبقه‌بندی را بر اساس نوع رنگ، جنس، نوع لباس و … انجام دهید.

پست های مرتبط