بهداشت خانه

روش‌های مقابله با بوی بد در آشپزخانه

یکی از ویژگی‌هایی که می تواند فضایی را در ذهن ما دوست‌داشتنی کند، بوی مطبوع آن محیط است.

بعضی از محیط‌ها مانند آشپزخانه  که مواد غذایی خام در آن قرار می گیرد و طبخ می شود و یا زباله ایجاد می شود، بیشتر در معرض بوهای نامطبوع قرار می گیرند. البته روش های متفاوتی برای مقابله با این موضوع وجود دارد و نکات مفیدی که می تواند به شما کمک کند تا به راحتی مانع از بوجود آمدن بوی بد در آشپزخانه شوید.

پاک کردن سطوح بعد از پخت‌وپز

آثار باقی‌مانده از مواد غذایی که در حین پخت‌و‌پز استفاده می کنیم، لازم است که بلافاصله بعد از اتمام آشپزی تمیز شوند. تیکه‌های گوشت و یا پیاز و …  که ممکن است به سطوح کابینت پاشیده شده باشد بعد از مدت زمان کوتاهی فاسد می شوند. شاید تصور کنید که این مقدار ناچیز، بوی بدی را ایجاد نمی‌کنند ولی باید توجه کنید همین مقدار کم در طولانی مدت به غیر از بوی بد باعث جمع شدن حشرات و مورچه‌ها به محیط آشپزی شما می شود.

پاکسازی سطل زباله

سطل زباله‌ آشپزخانه در اغلب مواقع انبوهی از زباله‌های تر است. انواع پوست میوه‌ها و باقیمانده گوشت و مرغ و ماهی قطعا نمی تواند بوی مطبوعی را بوجود بیاورد. اگر برایتان مهم است که همیشه آشپزخانه‌تان بوی دلپذیری بدهد لازم است هرشب زباله‌ها را خارج کنید و سطل زباله را بشویید و ضدعفونی کنید.

شستشو و پاکسازی ظروف غذا

ماندگاری ظروف کثیف غذا در سینک ظرفشویی باعث فساد سریع مواد باقی‌مانده بر روی آنها می شود که میتواند منجر به ایجاد بوی بسیار بدی در محیط آشپزخانه شما شود. توصیه ما این است یا بلافاصله بعد از اتمام غذا ظروف را بشویید و یا با پاک کردن آشغال و باقیمانده غذا از سطح ظروف، آنها را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

نظافت سینک

شاید شما هم تجربه کردید که تمامی قسمت های آشپزخانه‌تان تمیز است ولی همچنان بوی نامطبوعی را حس می‌کنید که منشا آنرا پیدا نمی‌کنید. سینک ظرفشویی قسمتی مهم در آشپزخانه است که باید در نحوه نظافت آن بسیار باحوصله رفتار کنید. راه آب سینک ظرفشویی یکی از قسمتهایی است که به‌خاطر باقی‌ماندن طولانی مدت و تجمع برخی از مواد غذایی می تواند بوی بسیار بدی را بوجود بیاورد. برای این مشکل میتوانید هر هفته یکبار با استفاده از مایع جرمگیر تمامی راه‌آب سینک را پاکسازی کنید و تمامی چربی که در لوله میماند را از بین ببرید.

راهکاری برای بوی بد یخچال

یخچال هم مانند بقیه قسمت های آشپزخانه نیاز به نظافت دارد تا مانع از ایجاد بوی بد شود.اگرچه بوی بد یخچال به راحتی از بین نمیرود. پس در گام اول بهتر است تلاشمان را بکنیم تا با رعایت نکاتی مانع از ایجاد بوی نامطبوع در فضای یخچال شویم. به این منظور میتوانیم از پودر جوش‌شیرین باز شده در یخچال استفاده کنید تا بوی بد را از بین ببرد. البته باید مطمئن باشید که هیچ ماده غذایی فاسدی در یخچالتان موجود نیست. برای پاکسازی یخچال هم میتوانید از محلول سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. البته راه حل راحتر استفاده از اسپری‌های پاک کننده سطوح است که به راحتی قادر است تمامی لک‌ها را از بین ببرد.

استفاده از ظروف در دار برای نگهداری مواد غذایی در یخچال

یکی از راهکارهای ساده برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در محیط یخچال، نگهداری مواد غذایی در ظروف در دار است. با این کار هم به تاره ماندن کیفیت مواد غذاییتان کمک می کنید و در عین حال مانع از ترکیب بوهای مختلف در یخچال می شوید.

استفاده از هود مناسب برای فضای آشپزخانه

در هنگام آشپزی به علت ترکیب مواد غذایی و ادویه‌ها بوی نسبتا غلیظی فضای آشپزخانه و یا حتی خانه را شامل میشود و چون زمان زیادی صرف پخت می شود لازم است تا با بکارگیری هواکش‌های پرقدرت از همان ابتدا طبخ از ایجاد و ماندگاری بو جلوگیری کنید. البته در صورت نبود هواکش بهتر است پنجره آشپزخانه را باز نگهدارید.

استفاده از قهوه

قهوه با دارا بودن بوی بسیار قوی و مطبوعی که در هنگام دم کشیدن از خود ساطع می کند، میتواند به ما برای از بین بردن بوی نامطبوع آشپزخانه نیز کمک کند. قهوه بهترین راه حل برای زمانهای اضطراری است که شما نیاز دارید بوی بد را از محیط حذف کنید. مطمئن باشید بوی قهوه محیط شما را دلپذیر‌تر از قبل می کند.

پست های مرتبط