بهداشت خانه

نکات نظافت سرویس بهداشتی

۱.از شیرآلات غافل نشوید

رسوب ناشی از مواد معدنی و آهک موجود در آب باعث می‌شود شیرآلات حمام ظاهر کدری داشته باشند. سرکه سفید در این مورد می‌تواند بدون هیچ دردسری کمک کند. خیلی از افراد باتجربه محلول سرکه و آب را بهترین تمیزکننده شیرآلات می‌دانند. برای پاک کردن این رسوبات یک حوله کاغذی را کاملا به سرکه آغشته کنید. حوله کاغذی را دور محل لکه‌ها بپیچید و ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس از یک حوله کاغذی خشک استفاده کرده و سطوح شیرآلات را کاملا پاک کنید. توجه داشته باشید سرکه به علت خاصیت اسیدی که دارد می تواند باعث از بین رفتن رنگ شیرهای آب رنگی و شیرهای برنجی شود ولی در صورتی که از شیرهای بی رنگ و معمولی رایج استفاده می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت از سرکه به عنوان یک براق‌کننده قوی برای پاک کردن رسوبات روی شیرهای آب استفاده کنید.

۲. لیف‌تان را به سرعت عوض کنید

متخصصان پوست توصیه می‌کنند اگر از لیف الیاف طبیعی استفاده می‌کنید بهتر است هر ماه یک‌بار، آن را تعویض کنید و اگر از جنس الیاف پلاستیکی است، هر دو ماه یک‌بار این کار را انجام دهید.

۳. دردسرهای جا صابونی

اگر عادت به استفاده از صابون‌های جامد داشته باشید جمع شدن آب در جاصابونی باعث می‌شود صابون حالت خمیری پیدا کند و به سطح جاصابونی بچسبد. خوشبختانه از بین بردن جرم صابون باقی‌مانده آسان است. اگر ترجیح می‌دهید از خمیر شدن صابون جلوگیری کنید بهتر است جاصابونی شیاردار که کف آن حالت زه‌کشی دارد استفاده کنید تا آب و رطوبت، زیر صابون جمع نشود. اما اگر قصد تعویض جاصابونی ندارید و خمیر تشکیل شده است، با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب خمیری تهیه کنید آن را روی ظرف صابون بکشید. سپس با یک برس ظرف را بسایید و آب بکشید.

۴. برس‌های آرایشی را از حمام دور کنید

قرار دادن شانه‌ها و برس‌ها در فضای توالت و حمام، آنها را در معرض رشد باکتری‌ها قرار می‌دهد. حتی اگر عادت دارید جلو آینه حمام موهای‌تان را برس بکشید، بهتر است شانه و برس را در حمام نگذارید.

۵. شیارهای جرم‌گرفته

معمولا در فضای مرطوب سرویس بهداشتی، شیارهای بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها به سرعت جرم می‌گیرند. برای تمیز کردن این جرم بهتر است از سفیدکننده‌های غلیظ با قابلیت حذف میکروب‌ها کمک بگیرید. تکه‌ای پنبه را به سفیدکننده آغشته کنید و روی شیارها بکشید. مراقب باشید که موقع استفاده از سفیدکننده‌ها حتما از دستکش استفاده کنید. فراموش نکنید سلامتی شما مهم‌تر از نظافت است. به همین دلیل توصیه می‌شود موقع استفاده از شوینده‌های قوی‌تر علاوه بر استفاده از دستکش، ماسک بزنید و تهویه سرویس بهداشتی را روشن کنید.

روش دیگر برای تمیز کردن شیارها این است که هر ۶ ماه یک بار با یک مسواک کهنه و جوهر نمک روی آنها بکشید.

۶. با سرکه تمیزکاری کنید

غیر از تمیز کردن، ضدعفونی کردن حمام هم مهم است. باید مراقب باشید اثری از میکروب‌ها باقی نماند چون حتی در سطوح به‌ظاهر تمیز میکروب‌هایی هستند که دیده نمی‌شوند. می‌توانید برای شستن وان، دوش، شیرِ دوش و کاشی‌های حمام از سرکه و خاصیت معجزه‌آسای ضدعفونی‌کنندگی‌ آن استفاده کنید. با این کار ضمن اینکه سطوح براق‌تری در حمام خواهید داشت، از شر میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا هم راحت می‌شوید.

۷. گیره حوله یا جاحوله‌ای میله‌ای

شاید شما هم عاشق گیره‌های حوله یا جاحوله‌ای‌های حلقه‌ای باشید که از قدیم و ندیم مد بوده‌اند و حس و حالی نوستالژیک به سرویس بهداشتی منزل می‌دهند. اما متخصصان سلامت می‌گویند گیره‌های حوله باعث مرطوب ماندن حوله و گیر افتادن رطوبت در چین‌های حوله می‌شوند و به همین خاطر جاحوله‌ای‌های میله‌ای که می‌توانید حوله‌ها را کاملا روی آنها پهن کنید،گزینه‌های بهتری برای جلوگیری از رشد باکتری و بو گرفتن حوله خواهند بود.

 

پست های مرتبط