بهداشت البسه, بهداشت خانه

نحوه ی تمیز کردن ماشین لباسشویی

نحوه ی تمیز کردن ماشین لباسشویی

آموزش تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین لوازم خانگی است. ماشین لباسشویی هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به تمیز کردن دارد؛ در غیر این صورت، ممکن است کپک‌هایی در شکاف‌های مرطوب این دستگاه رشد کند و باعث بروز بوی بد شود. به همین دلیل است که باید آن را حداقل یک بار در ماه تمیز کنید. در این مقاله قصد داریم با آموزش کامل تمیز کردن ماشین لباسشویی همراه شما باشیم.

آماده‌سازی قبل از تمیز کردن ماشین لباسشویی

مواد موردنیاز آماده‌سازی ماشین لباسشویی برای تمیز کردن شامل موارد زیر است:

  • پارچه میکروفایبر
  • آب گرم + صابون
  • برس کوچک
  • بطری اسپری
  • پاک‌کننده مخصوص ماشین لباسشویی

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از جلو

برای اینکه ماشین‌ لباسشویی‌های درب از جلو را تمیز کنید، مراحل زیر را دنبال نمایید.

مرحله اول: درام

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، مطمئن شوید که هیچ لباسی داخل ماشین لباسشویی قرار ندارد. سپس با استفاده از دستورالعمل‌های تمیزکننده ماشین لباسشویی که در اختیار دارید، فرآیند تمیز کردن را آغاز کنید. در این مرحله معمولا از قرص، پودر یا مایع برای تمیز کردن دستگاه استفاده می‌شود. قرص، پودر یا مایع تمیزکننده را در ظرف شوینده بریزید.

در مرحله بعد ماشین لباسشویی خود را در یک چرخه معمولی شستشو با آب گرم، روشن کنید؛ توجه داشته باشید که برخی از ماشین لباسشویی‌ها قابلیت تمیز کردن اختصاصی دارند که کار را برایتان راحت‌تر خواهند کرد. بعد از اینکه چرخه شستشو به پایان رسید، درام را به خوبی تمیز کنید تا اثری از مواد شوینده باقی نماند.

مرحله دوم: پمپ

در مرحله دوم تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از جلو، باید به سراغ پمپ بروید. امکان دارد که آب در مجرای فاضلاب و فیلتر ماشین لباسشویی جمع شده باشد؛ توجه داشته باشید که این آب جمع شده حاوی میکروب است.

زمانی که چرخه شستشو به پایان رسید، ماشین لباسشویی را از برق بکشید و دنبال یک پنل کوچک در پایین دستگاه بگردید؛ برای اینکه آب روی زمین نریزد، یک سینی زیر پنل بگذارید و آن را باز کنید تا آب خارج شود.

مرحله سوم: فیلتر پمپ

تقریبا تمام اشیائی که در جیب شما باقی بمانند و وارد ماشین لباسشویی و چرخه شستشو شوند را می‌توانید در این قسمت پیدا کنید. در این مرحله باید درب فیلتر را باز کرده و تمام اشیاء یا پرزهایی که باقی مانده است را از فیلتر پمپ خارج کنید. اگر این اشیاء از فیلتر پمپ خارج نشوند، باعث لرزش ماشین لباسشویی و در نهایت آسیب‌دیدگی آن خواهند شد. در آخر فیلتر را با استفاده از آب گرم و یک برس کوچک، بشویید.

مرحله چهارم: واشر و درب

در مرحله بعدی تمیز کردن ماشین لباسشویی باید به سراغ واشر و درب آن بروید. معمولا مقداری از آب و صابون در واشر لاستیکی ماشین لباسشویی باقی می‌مانند؛ همین مسئله موجب کپک زدن و بوی بد می‌شود.

معمولا در فرآیند شستشو، تمیزکننده ماشین لباسشویی آب و صابون باقی مانده را از واشر خارج می‌کرد اما بهتر است برای تمیزی بهتر، خودتان هم مقداری آب گرم و صابون را روی واشر اسپری کنید. مدتی منتظر بمانید و بعد از چند دقیقه آب و صابون اسپری‌شده را با یک پارچه تمیز، پاک کنید.

مرحله پنجم: پخش‌کننده مواد شوینده

پخش‌کننده مواد شوینده یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماشین لباسشویی است که برای عملکرد بهتر این دستگاه، باید کاملا تمیز شود. با گذشت زمان، مواد شوینده می‌توانند در این قسمت جمع شوند و کار ماشین لباسشویی را مختل کنند. برای تمیز کردن پخش‌کننده مواد شوینده که به صورت کشویی در ماشین لباسشویی‌های درب از جلو قرار گرفته است، کشو را به آرامی بیرون بکشید. سپس تمام قسمت‌های جداشدنی پخش‌کننده را از هم جدا کنید و با آب گرم و صابون بشویید. بعد از شستن تمام قسمت‌های پخش‌کننده مواد شوینده، با استفاده از یک برس یا پارچه تمیز، آن را خشک کنید.

مرحله ششم: بخش بیرونی ماشین لباسشویی

در مرحله آخر تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از جلو نوبت به بخش بیرونی آن می‌رسد. با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب، نمای بیرونی ماشین لباسشویی را دستمال بکشید.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا

برای تمیز کردن ماشین‌ لباسشویی‌های درب از بالا هم باید مرحله به مرحله پیش بروید. در ادامه به مراحل گفته شده توجه داشته باشید و فرآیند تمیز کردن را طبق آن آغاز کنید.

مرحله اول: وان

برای تمیز کردن وان ماشین لباسشویی درب از بالا، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • مطمئن‌ شوید که شی یا ماده‌ شوینده‌ای درون وان باقی نمانده است.
  • طبق دستورالعمل‌های تمیزکننده ماشین لباسشویی پیش بروید. به احتمال زیاد شما باید مواد شوینده را درون وان بریزید و آبکشی کنید. بعد از اتمام دستورالعمل، ماشین لباسشویی را با آب گرم روی چرخه معمولی شستشو تنظیم کنید. در برخی ماشین‌ لباسشویی‌های درب از بالا هم برنامه اختصاصی جهت شستشو وجود دارد.
  • آب‌های کثیفی که از شستشو باقی مانده است را خارج کرده و وان را تمیز کنید.

مرحله دوم: پخش‌کننده مواد شوینده

به آرامی ظرف پخش‌کننده مواد شوینده را بیرون بکشید و آن را در آب گرم و صابون خیس کنید. زمانی که این قسمت به خوبی تمیز شد، آن را بشویید و قسمت‌های داخلی محفظه را هم با استفاده از یک برس کوچک یا مسواک، تمیز کنید.

مرحله سوم: درب

در مرحله سوم فرآیند تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا، باید درب این دستگاه را تمیز کنید. در ابتدا با استفاده از آب گرم و صابون، لبه و قسمت داخلی درب ماشین لباسشویی را بشویید. برخی از ماشین‌ لباسشویی‌ها قسمتی به نام همزن دارند؛ اگر دستگاه شما هم همزن دارد، آن را هم با استفاده از همین آب و صابون تمیز کنید. در آخر آبکشی نهایی را انجام دهید و مطمئن شوید که ماده شوینده‌ای در آن باقی نمانده است.

مرحله چهارم: تمیز کردن بخش بیرونی ماشین لباسشویی

در مرحله آخر هم باید نمای بیرونی ماشین لباسشویی را تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن این بخش از یک پارچه میکروفایبر مرطوب استفاده کنید و کثیفی‌های روی بدنه را از بین ببرید. به هیچ عنوان از مواد شیمیایی خشن برای تمیز کردن نمای بیرونی این دستگاه استفاده نکنید.

جمع بندی

در این مقاله آموزش کامل تمیز کردن ماشین لباسشویی را مرحله به مرحله توضیح دادیم. با استفاده از این مراحل می‌توانید ماشین لباسشویی درب از جلو یا درب از بالای خود را کاملا تمیز کنید؛ توجه داشته باشید که تمیزی ماشین لباسشویی روی تمیزی لباس‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

پست های مرتبط