بهداشت البسه

نحوه پاک کردن چسب از روی لباس

خانواده محصولات رویا

نحوه پاک کردن چسب از روی لباس

زمانی که لباس لکه می‌شود، به راحتی می‌توانید آن را بشویید و لکه‌ها را پاک کنید؛ اما زمانی که قطره چسب روی لباس بریزد، پاک کردن آن به این سادگی نیست. قطرات چسب بعد از چسبیدن به راحتی و با شستن ساده پاک نمی‌شوند. در این مقاله قصد داریم با آموزش پاک کردن چسب از روی لباس همراه شما باشیم.

آموزش پاک کردن چسب از روی لباس

در ادامه راهنمای گام به گام پاک کردن چسب از لباس را می‌گوییم؛ اگر مرحله به مرحله پیش بروید، چسب از روی لباس به راحتی پاک می‌شود. در این‌جا قصد داریم دو روش آسان را معرفی کنیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش یک: روش معمول

مرحله اول: اجازه دهید چسب کاملا خشک شود

قبل از شروع هر کاری باید اجازه دهید که چسب کاملا خشک شود؛ برای اینکه بفهمید چسب خشک شده است یا نه، آن را لمس کنید. اگر چسب سفت شده بود، یعنی خشک شده است. برای اینکه سریع‌تر چسب را خشک کنید، می‌توانید از یک کاسه آب سرد استفاده کنید. ناحیه‌ای که چسب به لباس چسبیده است را با یک کاسه آب سرد خیس کنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا خشک شود.

مرحله دوم: چسب را بتراشید

مرحله دوم پاک کردن چسب از روی لباس مربوط به تراشیدن آن است. زمانی که چسب کاملا خشک شد، نوبت به تراشیدن آن با استفاده از قاشق یا ابزار مشابه می‌رسد؛ البته در این مرحله نباید انتظار داشته باشید که چسب کاملا پاک شود. قطعا بعد از تراشیدن، همچنان آثار چسب روی لباس را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را به آرامی انجام دهید تا آسیبی به بافت و الیاف لباس وارد نشود.

مرحله سوم: از استون استفاده کنید

برای پاک کردن آثار باقی مانده چسب از روی لباس، از استون استفاده کنید. ابتدا مقدار کمی از استون را روی پنبه بمالید و روی قسمتی از لباس تست کنید. اگر با واکنش نامطلوبی مواجه نشدید، استون را روی ناحیه‌ای که چسب قرار داشت بزنید و به آرامی بمالید. اگر این کار را به درستی انجام داده باشید، آثار باقی مانده چسب خشک شده، نرم می‌شوند. توجه داشته باشید که فرآیند نرم شدن چسب ممکن است کمی طول بکشد.

مرحله چهارم: از لکه‌بردار استفاده کنید

بعد از اینکه چسب نرم شد، با استفاده از یک لکه‌بردار آن را از بین ببرید. در این مرحله می‌توانید لباس را با دست بشویید. برای شستن لباس به صورت دستی، باید از یک پودر لباسشویی قوی استفاده کنید؛ پودر لباسشویی دستی رویا با قدرت لکه‌بری بالا و مخصوص شستشو در آب سرد، به راحتی لکه‌های باقی‌ مانده چسب را از روی لباس پاک می‌کند.

مرحله آخر: شستشوی لباس در دمای گرم

مرحله آخر پاک کردن چسب از روی لباس شستشوی آن در دمای گرم است. اگر دستورالعمل خاصی برای شستن لباس موردنظر در دمای گرم وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم آن را در دمای حدودا 30 درجه بشویید. برای شستن لباس می‌توانید از مایع لباسشویی رویا استفاده کنید. این محصول باعث حفظ بافت و فرم پارچه می‌شود و چین و چروک لباس را کاهش می‌دهد.

روش دو: روش فریز کردن لباس

مرحله اول: لباس خود را در فریزر قرار دهید

در مرحله اول روش دوم باید لباس خود را فریز کنید. بعد از اینکه چسب روی لباس کاملا خشک شد، لباس را درون یک کیسه یا پلاستیک بگذارید و آن را در فریزر قرار دهید. اجازه دهید لباس بین 8 تا 12 ساعت در فریزر بماند.

مرحله دوم: خارج کردن لباس و جدا کردن چسب

برای پاک کردن چسب از روی لباس در این مرحله، لباس را از فریزر خارج کرده و چسب را به راحتی جدا کنید.

مرحله آخر: شستن و خشک کردن لباس

زمانی که چسب و لکه‌های مربوط به آن جدا شدند، لباس را بشویید و خشک کنید. اگر لباس شما تیره است، پیشنهاد می‌کنیم از مایع تیره‌شوی رویا استفاده کنید. این محصول علاوه بر اینکه از بافت لباس محافظت می‌کند، موجب حفظ رنگ هم می‌شود.

در نگاه کلی برای پاک کردن چسب از لباس، روش دوم مناسب‌تر از روش اول است؛ اما توجه داشته باشید که در روش اول، چسب به صورت کامل و در زمان سریع‌تری از روی لباس خارج می‌شود. در حالی که برای خارج کردن چسب از روی لباس در روش دوم، نیاز به زمان بیشتری دارید.

برای پاک کردن چسب از روی لباس چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

همانطور که مراحل پاک کردن چسب از لباس را گفتیم، بهتر است با کارهایی که نباید در رابطه با پاک کردن چسب انجام دهید هم آشنا شوید.

تا حد امکان از مواد خانگی و روش‌های سنتی بدون داشتن اطلاعات، استفاده نکنید

اگر اطلاعات کافی برای استفاده از مواد خانگی جهت پاک کردن انواع لکه‌ها را ندارید، بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید. استفاده از روش‌های سنتی (در صورت آشنا نبودن با مراحل) نه‌تنها به پاک کردن چسب از روی لباس کمکی نمی‌کند، بلکه موجب بدتر شدن و احتمالا بزرگ‌تر شدن لکه می‌شود.

البته توجه داشته باشید که سرکه به دلیل خاصیت تجزیه‌کنندگی بالا گزینه خوبی برای از بین بردن لکه چسب است. اگر روش استفاده از سرکه برای از بین بردن چسب روی لباس را نمی‌دانید، بهتر است از همان مراحل گفته شده در بالا استفاده کنید.

برای خشک کردن لباس از خشک‌کن استفاده نکنید

بعد از انجام مراحل پاک کردن چسب لباس را در خشک‌کن نیندازید چرا که دمای بالای خشک‌کن می‌تواند به بافت لباس (به ویژه در ناحیه چسبی) آسیب برساند. برای خشک‌ کردن لباس از فضای آزاد و نور خورشید استفاده کنید.

اجازه ندهید چسب خشک شده برای مدت طولانی روی لباس باقی بماند

یکی از موارد مهمی که برای پاک کردن چسب از روی لباس باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید اجازه دهید چسب خشک شده برای مدت طولانی روی لباس باقی بماند. هرچه چسب بیشتر روی لباس باقی بماند، پاک کردن و خراشیدن آن سخت‌تر خواهد شد. اگر چسب برای مدت طولانی باقی بماند، احتمالا قسمت‌های بیشتری از لباس را درگیر می‌کند.

از شوینده‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید

استفاده از شوینده‌های بی‌کیفیت علاوه بر اینکه لکه چسب را پاک نمی‌کند، بلکه موجب آسیب رساندن به بافت و الیاف پارچه هم می‌شود. شوینده‌های اکتیو برای پاک کردن لکه‌های سخت بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

پست های مرتبط