بهداشت خانه

ظرفشویی به شیوه تخصصی

ظرفشویی به شیوه تخصصی

ظرف شستن همیشه همان کار تکراری و روزمره نیست. در کنار ظروف غذاخوری که هر روز و بعد از هر وعده غذایی شسته می‌شوند، ظروفی هم هستند که روش‌های همیشگی در مورد آنها عمل نمی‌کند یا نیاز دارید گاهی از روش‌های تخصصی‌تر کمک بگیرید. مثلا برخی از ظروف بلور با گذشت زمان رنگ مواد غذایی را به خود می‌گیرند و دیگر شفاف نیستند، ظروف استیل مات و کدر می‌شوند، جرم و گچ داخل کتری و قوری را می‌پوشاند یا ظرف‌های فلزی از جنس روی، مس و برنج شفافیت خود را از دست می‌دهند و ظاهر کهنه پیدا می‌کنند. همه این‌ها مواردی هستند که نیاز به تمیز شدن دوره‌ای و کمی تخصصی دارند. یعنی نمی‌توانید از یک روش ثابت برای همه استفاده کنید و بهتر است برای هر کدام روش اختصاصی خودش را به‌کار بگیرید.

ظروف استیل

وقتی ظروف استیل مات می‌شوند یا لک آب روی آنها می‌ماند دیگر زیبایی اول را ندارند. برای حفظ درخشندگی ظرف‌های استیل از اسپری شیشه‌پاک‌کن رویا و یک دستمال تمیز استفاده کنید.

ظروف برنجی

برای پاک کردن ظروف برنجی کافی است کمی سس کچاپ روی ظروف برنجی بمالید و سپس آن‌ها را با آب گرم بشویید. سس کچاپ باعث می‌شود ظروف برنجی درخشندگی و زیبایی اولیه را پیدا کنند و دوباره نو شوند.

قوری و کتری

معمولا گچ و جرم گرفتن کتری و قوری دردسرساز است چون باعث می‌شود آب جوش و در نتیجه چای خوش‌رنگی نداشته باشید. برای از بین بردن گچ و جرم کتری یا قوری جرم گرفته را پر از آب کنید، مقداری آبلیمو در آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد. خواهید دید که کاملا تمیز می شود.

ظروف بلور

زیبایی ظروف بلور در شفاف بودن آن است. ولی معمولا لیوان‌های چای‌خوری بلورخیلی سریع ظاهر زرد و کدر پیدا می‌کنند. بهترین راه شستن لیوان‌های رنگ‌گرفته این است که یک ظرف پر از آب ولرم و پودر ماشین لباسشویی تهیه کنید و آن‌ها را ۱۲ ساعت داخل این محلول بگذارید سپس با مایع ظرف‌شویی و آب گرم آن‌ها را بشویید و آبکشی کنید.

ظروف جنس روی

اگر ظروف روی، سیاه شده برای تمیز کردن آن از سیم ظرفشویی و صابون استفاده کنید. اگر سیاه شدن آن در اثر پخت غذاست، ظرف خالی را روی اجاق گاز قرار دهید و شعله را روشن کنید. با این کار تمام قسمت‌های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما کاملاً سفید خواهد شد. به شرط اینكه بعد از خاموش کردن اجاق، به ظرف آب نزنید و اجازه دهید کاملا سرد شود. پاشیدن آب باعث سوراخ شدن ظرف می‌شود.

کریستال

برای ظروف کریستال خمیر دندان بهترین ماده‌ای است که می‌توانید استفاده کنید. البته خمیر دندان‌های ژله‌ای یا رنگی مناسب نیستند. همان خمیر دندان‌های ساده و سفید را استفاده کنید. مقداری از خمیر را داخل و خارج ظرف پخش کرده و با استفاده از یک مسواک کهنه ولی سالم روی خمیر دندان بکشید تا در سرتاسر ظرف پخش شود. خمیر دندان یک ساینده خیلی ملایم است که لایه نازک کثیفی روی ظرف را از بین می برد و در عین حال هیچ آسیبی به کریستال شما نمی‌رساند.

ظروف مسی

تا همین چند سال پیش ظروف مسی، قدیمی محسوب می‌شدند و در آشپزی جدید جایگاهی نداشتند. اگر هم کسی استفاده می‌کرد برای دکوراسیون بود. این روزها به دلیل تاثیری که گفته می‌شود ظروف مسی برای سلامتی دارند، استفاده از آنها دوباره در حال رواج است. برای تمیز شدن و برق انداختن ظرف مسی روی آن یک برش‌ پیاز بمالید. اگر غذا ته قابلمه مسی چسبیده، هرگز برای جدا کردن آن از کارد، قاشق یا کفگیر فلزی استفاده نکنید. بهترین روش این است که آن را با آب گرم پر کنید و مقداری نمك در آب بریزید. سپس اجازه دهید به همان حالت بماند تا غذای چسبیده جدا شود.

پست های مرتبط